Неділя, 05.12.2021, 01:20
Вітаю Вас, Гость
Головна » 2013 » Жовтень » 23 » Профілактика порушень постави дошкільників
16:23
Профілактика порушень постави дошкільників
Профілактика порушень постави дошкільників
   Неправильна постава дитини є причиною зміщення центру ваги її тіла, порушення гемодинаміки та іннервації органів і систем організму (зокрема, мозку, серця, систем травлення, дихання), та подальшого виникнення вертеброгенних хвороб.
   Через особливості формування дитячого організму саме у дошкільний період частішають випадки захворюваності опорно-рухового апарату, тому дітей старших і підготовчих груп слід відносити до категорії вікового ризику виникнення захворювань опорно-рухового апарату.
   Щоб професійно розробити і запровадити ефективні лікувально-профілактичні та оздоровчі заходи з цієї групи захворювань, необхідно враховувати вікові особливості формування постави, чинники її порушень.
Особливості формування хребта у дошкільників
   У дітей дошкільного віку тіла хребців ще формуються, кісткова тканина є тільки у центрі хребця. М'язи спини ще не розвинуті, щоб тривалий час утримувати хребет у правильному положенні. Тому за 5-7 хвилин пасивного сидіння корсетні м'язи тулуба дитини починають розслаблятися, виключається протидія осьовому навантаженню і хребет поперекового відділу стискається під вагою тіла, що спричиняє функціональну компресію хребетно-рухомих сегментів (ХРС) хребта: диска, апофізів суміжних хребців. При цьому в нижніх ХРС попереку компресія настільки сильна, що стискаються судинно-нервові пучки. Це призводить до порушення кровообігу безпосередньо у тканинах хребта та корсетних м'язах цієї зони, порушення обміну речовин у тканинах та органах іннерваційної зони нервових пучків з формуванням вертеброгенних захворювань.
   Компресійне травмування ХРС викликає захисну реакцію організму у вигляді патологічної зміни постави, щоб зменшити подразнення нервових рецепторів. На укріплення тканин та захисних корсетних м'язів хребта можна позитивно впливати, якщо врахувати чинники травмування у дітей та вчасно вдаватися до профілактичних заходів.
Чинники порушення постави
   Набуті порушення постави у дітей зумовлені такими чинниками:
  • нераціональне харчування;
  • недостатній рівень загальної рухової активності дітей та відсутність у сучасному способі життя навантажень;
  • неврахування спеціальних фізичних вправ для профілактичного зміцнення хребта і корсетних м'язів при організації фізичного тренування дитини вдома й у дитячому садку; 
  • сидіння дитини у травмонебезпечному пасивному положенні понад 10-20 хвилин;
  • дитячі пустощі, що можуть стати причиною травм: стрибки з висоти, що перевищує зріст дитини, стрибки з приземленням на одну ногу, значні прогини хребта, піднімання дітьми одне одного, піднімання важких речей.
Правила профілактики порушень постави
   Щоб попередити порушення постави дитини, необхідно пам'ятати про таке:
  1. статичне навантаження дітей у положенні сидячи не має бути тривалим. Під час занять (у середині і наприкінці) необхідно організувати фізкультурну паузу тривалістю 1,5-2 хвилини для виконання вправ на активацію корсетних м'язів, розтягування хребта і відновлення гемодинаміки. Бажано провести відповідну просвітню роботу, щоб діти і вдома робили такі вправи під наглядом батьків;
  2. рівень рухової активності має становити до 15 тисяч кроків на добу для дітей 5-6-річного віку. У дошкільному закладі необхідний рівень рухової активності має забезпечувати цілеспрямоване впровадження ранкової гімнастики, фізкультурних хвилинок і пауз, занять фізкультурою та проведення рухливих ігор;
  3. організацію харчування слід здійснювати з урахуванням вікових потреб дитячого організму. Для синтезу кісткової та хрящової тканин потрібна достатня кількість структурних компонентів, зокрема кальцію, фосфору, вітамінів С, А, В6 тощо. 
  4. обов'язковим для профілактики порушень постави є виконання спеціальних фізичних вправ на зміцнення корсетних м'язів.
Спеціальні фізичні навантаження
   Спеціальні фізичні вправи для міжпоперечних і міжостистих м'язів не тільки покращують стан м'язового корсета хребта, а й допомагають організмові формувати захисний кортикальний кістковий шар та кісткові балки тіла хребців. У дошкільних закладах необхідно проводити просвітню роботу з батьками, впроваджувати спеціальні вправи при занятті фізкультурою та виконанні фізкультурних пауз.
   На заняттях необхідно виконувати повороти тулубу, що закручують зв'язки хребта та повертають хребці і диски у центральне положення. Виконання укінці повороту 3-4-секундної ізометричної затримки з напруженням м'язів ефективно тренує корсетні м'язи хребта. Оскільки всі обмінні процеси, що відбуваються у кістковій та хрящовій тканинах, регулюються нервовою системою, необхідно додатково виконувати вправи для поліпшення мозкового кровообігу. У кінці комплексу слід розслабити м'язи тулуба, щоб відновити гемодинаміку.
   Організовуючи уроки, заняття з творчості та інших видів статичної діяльності, дуже важливо розсаджувати дітей відповідно до зросту і контролювати правильність робочої пози впродовж занять. У середині та в кінці уроку за допомогою вправ на розтягування хребта необхідно зняти осьове навантаження й активувати тонус корсетних м'язів хребта і м'язів спини. Виконання поворотів допоможе відновити кровообіг і правильне положення структур сегментів хребта.
   Фізкультурні паузи бажано урізноманітнити ігровими елементами, що створять позитивний емоційний настрій у дітей.
Контроль за проведенням профілактичних заходів
   Критерієм ефективності проведених профілактичних заходів у дошкільному закладі є покращення фізичного стану дітей, зменшення реєстрації нових випадків виявлення захворювань.
   При підозрі на порушення постави дитину необхідно направити на огляд до лікаря-ортопеда.
   Ефективними для своєчасного виявлення порушень постави є цільові огляди дітей батьками. Це максимально скорочує строки виявлення патології, сприяє проведенню своєчасного цілеспрямованого огляду лікарем-ортопедом і, відповідно, підвищує ефективність лікування.
Переглядів: 4608 | Додав: adana
Всього коментарів: 0
avatar